Tot ce trebuie să ştii când închiriezi o maşină

O colecţie de sfaturi adunate cu sârg, din experienţă propriu, în ceea ce priveste închirierea unei masini (în Europa mai ales).

Şofer
dacă pe foile alea aţi scris că e un singur şofer autorizat, doar ăla conduce maşina, pentru că dacă conduce alt şofer decât cel din hârtii maşina şi doamne fereşte aţi făcut şi un accident, asta intră la caz penal! În general, se plăteşte o taxă auxiliară pentru un şofer adiţional, uneori cuplul soţ+soţie e considerat un singur şofer (de verificat cu biroul de închiriere).
Clasa maşinii
Atunci când căutaţi să închiriaţi o maşină, veţi vedea că vă loviţi de ceva acronime cum ar fi XTAR. Sunt patru litere care se pot citi folosind alfabetul Acriss cu grijă şi atenţie că fiecare literă se citeşte în tabelul corespunzător căci M pe prima poziţie înseamnă Mini, iar M pe poziţia a treia înseamnă transmisie manuală.
Va trebui să acordaţi o importanţă ridicată alegerii unei clase corespunzătoare a maşinii, adaptată necesităţilor. Sunt incluse aici marea majoritate a proprietăţilor care v-ar putea interesa (aer condiţionat, număr portiere, număr pasageri, spaţiu bagaje, motorizare, benzină sau diesel, etc).

Parcări
Respectaţi regulile de parcare ca să nu vă distraţi în concediu cu roţi blocate. Ştiu că undeva am primit şi un ghid al posibilelor infracţiuni cu maşina, iar blocatul roţilor pentru parcare neregulamentară (dacă nu împiedică traficul) ar fi costat cam 100e. Îmi imaginez că ridicatul maşinii ar fi mai usturător.
Clar, parcările sunt scumpe, mai ales în centru sau cu sisteme de supraveghere. A închiria o maşină se merită mai ales pentru exterior şi nu local, urban.
Trecerea graniţelor cu maşină închiriată
În anumite circumstanţe, e nevoie să treceţi graniţa (din Irlanda în Irlanda de Nord, care e de fapt Marea Britanie, din Italia în San Marino, din Spania în Portugalia, şamd). Întrebaţi dacă acest lucru e inclus în cost şi sau permis în vreun fel! S-ar putea să aveţi surpriza să nu fiţi asigurat, odată ce treceţi graniţa. În plus, dacă aveţi de trecut graniţa, întrebaţi, vă rog, dacă taxele de drum sunt incluse, ca să nu aveţi surprize. Bancurile cu poliţai sunt la fel peste tot şi vă asigur că nu prea ştiu engleza.
Taxe suplimentare diverse: 
  • returul masinii la o oră când buticul lor nu e deschis (în aeroport este de obicei 24h/24h)
  • one-way, adică dacă luaţi masina din punctul A şi o lăsaţi în punctul B (în jur de 35e)
  • şofer aditional (10e pe zi sau 50e taxă fixă)
  • returul maşinii fără plinul făcut (35euro)
  • taxă de risc de vârstă (sub 25ani, peste 65ani).
  • taxă de aeroport pick-up (logic că e mai scump să iei maşina din aeroport decât dintr-o parcare anonimă)
  • taxă pt deschiderea dosarului de dauna
  • GPS care tare vă recomand să-l luaţi de acasă, de aveţi aşa ceva, altfel e cam scump (10e pe zi, în Maroc e inutil, iar în Israel unde toate indicatoarele cu excepţia celor turistice sunt în ebraică, m-am descurcat şi fără, deci depinde)
  • scaun maşină copil care e şi obligatoriu dincolo (de fapt şi pe la noi, doar că la noi nu se prea respectă legea)
Categoria de drumuri
Unele clase de maşini nu sunt asigurate dacă circuli pe drumuri off-road (forestiere sau parcuri naţionale).
Radare
Nu purtati cu voi nici măcar detectoare de radar, în anumite ţări (eg. franţa) sunt interzise prin lege şi ştiu că amenzile sunt usturatoare. Atenţie la avertizări, precum panouri tip control automat al vitezei.
Amendă de circulaţie (în Europa)
Am avut până acum ghinionul să primesc o singură amendă din Spania, care mi-a venit frumos ambalată acasă în plic închis. Am avut şi norocul să scap de o amendă în Maroc, deşi acolo ţin eu sus şi tare că nu eram în ilegalitate, deşi nu puteam dovedi propriu zis.
Modificare-anulare pentru o rezervare
O modificare a orei, a locaţiei sau a numărului de zile poate ustura destul la buzunar. În principiu sunt ca biletele low cost de avion, adică nerambursabile, pe site-urile partenere, unde e mai ieftin faţă de brandurile Avis, Hertz, Sixt.
Asigurare pentru maşină închiriată
Asigurarea de bază, un fel de RCA, e în general inclusă în preţ şi deci transparentă pentru utilizator, ea poartă numele de CDW, adică collision damage waiver. Asigurarea full poartă numele de SCDW şi e un soi de casco, din ce m-am prins eu până acum. În majoritatea cazurilor am achiziţionat-o, pentru că alternativa ar fi fost să mi se reţină din card o sumă de bani, tip garanţie furt – accident.
Consumabile, precum geamuri, jante, oglinzi laterale nu intră în obiectul vreunei asigurări.
Diverse:
  • opţiuni pre-bookable, contin trick-uri, adica vă dau o idee despre ce maşina nu are şi poate vă e util să aibă. Evident, pre-bookable costă mai puţin acasă decât la faţa locului.
  • clasa de lux poate să conţină fanteziile, precum decapotabilă sau limuzină. În general această clasă cere la rezervare un card gold, care se ştie, e eliberat în urma unui cont bancar gras.
Maşina se verifică şi la primire şi la predare.
Atenţie, să aibă toate zgârieturile puse acolo în hârtii, verificaţi faruri, oglinzi, cauciucuri, alimentarea de 12volţi pt GPS să funcţioneze, să aibă plinul făcut, diverse ca pentru o revizie ochiometrică. Bine?! Că semnaţi cum luaţi maşina, iar la predare să nu plecaţi până nu luaţi hârtiile semnate de ei, cum că aţi adus maşina în stare ok.
Maşina la primire e spălată, curată, la predare nu e necesar să o spălaţi, o vor spăla ei. Am adus şi maşini destul de înglodate şi n-a fost nici o problema.
Card folosit pentru a închiria o maşină: card de credit sau de debit embosat
În afara României cardurile de debit embosate sunt văzute ca fiind carduri de credit, în care banca te creditează cu suma pe care o ai pe card. Un card de credit este un card pe care n-ai bani efectiv, ci doar o limită pe care banca ţi-o pune la dispoziţie. Sunt produse diferite şi da, ştiu că unii angajaţi front-office au probleme de înţelegere a celor două concepte diferite. Vă recomand să aveţi un astfel de card de credit, e util pt orice fel de rezervare pe internet şi are ceva avantaje precum perioada de graţie sau asigurarea securităţii tranzacţiilor efectuate.
Conduci pe stânga sau pe dreapta?
Părerea mea e că în maxim două zile te obişnuieşti să conduci pe contra-sens. Regula de bază e să ştiţi că şoferul trebuie să fie mereu la axul drumului. Veţi primi la biroul de închirieri un formular de test cu regula priorităţilor şi e nevoie de puţină atenţie în rond sau la virajele la dreapta, da, aţi ghicit. Rondul se ocoleşte invers şi asta aţi ghicit, nu?!
În caz de furt, sunteţi responsabili şi anchetabili, dacă nu puteţi preda cheia şi actele maşinii! Dacă pierdeţi cheia, e cam nasol că de obicei pe cheie scrie şi numărul maşinii, deci în caz că o gaseşte cineva, poate lua maşina din parcare bine merci. Mare atenţie cu cheia, eventual o legaţi de gât ca-n copilărie :).
Later edit:
  • ca să treacă timpul într-un mod plăcut în masina, vă recomand să aruncaţi o privire pe ultimele audio-books apărute pe piaţă. Adică, dacă drumul nu e foarte solicitant şi vă permite atenţie distributivă, eu consider minunat să asculţi o carte.
  • condiţiile meteo deosebite cer condiţii de echipare ale maşinii deosebite (cauciucuri iarnă în zonele montane)
  • alimentarea la pompă cu card funcţionează aşa: pui cardul, pui pinul, se blochează o sumă anume sau se tastează suma cu care doreşti să alimentezi, iei cardul, abia apoi pompa automată se deblochează şi alimentezi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *